Velika izložba ECCENTRICITY – DESIGN FROM THE OFF-CENTRE u Ljubljani u sklopu European Design Festivala

Preuzeto sa dizajn.hr

foto: Tisa Praprotnik

U petak 6. lipnja u Gradskoj vijećnici u Ljubljani otvorena je velika međunarodna tematska izložba ECCENTRICITY – DESIGN FROM THE OFF-CENTRE, koja okuplja mnoge od najzanimljivijih i najnekonvencionalnijih dizajnerskih radova nastalih od 1960-ih do danas. Izložba sadrži djela preko stotinu autora i dizajnerskih studija iz Slovenije, Hrvatske, Srbije i Bosne i Hercegovine, a producirana je u sklopu ovogodišnjeg European Design Festivala. Glavni kustos izložbe i autor tekstova je Marko Golub, s ko-kustosima Slavimirom Stojanovićem, Bojanom Hadžihalilovićem, Vanesom Prodanović, Natašom Vuga i Tanjom Radež.

Izložba je inače jedan od središnjih događaja Europskog festivala dizajna, koji su ove godine organizirali slovenska Fundacija Brumen i European Design Federation, organizacija koja stoji iza uglednih EDAwards. Izložba Eccentricity – Design from the off-centre, čiji kustoski tim čine Marko Golub (glavni kustos), Slavimir StojanovićBojan HadžihalilovićVanesa ProdanovićNataša Vuga i Tanja Radež, tematizira suvremeni dizajn i historijsko nasljeđe dizajna nekadašnjih jugoslavenskih republika kroz tematsku optiku radikalnih, nekonvencionalnih pristupa u oblikovanju koji namjerno krše etablirane standarde, dovode u pitanje ili čak izokreću naše predodžbe o tome što je dizajn i što su vizualne komunikacije. Koncept izložbe orijentiran je oko dva srodna pojma – eccentricity i off-centre – kako bi u isti mah označio i karakter samih kreativnih postupaka koje izložba obuhvaća, i poziciju naših dizajnerskih kultura u odnosu na takozvane centre, na ono što obično nekritički podrazumijevamo kao uzor, izvorišta ili glavne struje dizajna u povijesti i danas.

Drugim riječima, umjesto da se pozicioniramo prema nesumnjivo jakim („zapadnim“) tradicijama tipografije, plakata, ilustracije, oblikovanja knjiga, oglašavanja i slično, ova izložba suočava nas s djelima koja nose snažni koncepti i provokativne komunikacijske geste realizirane kroz širok spektar medija i pristupa, a koje sve vode razumijevanju dizajna kao refleksivne, diskurzivne prakse, takve koja onkraj métiera i vještine ima što za reći o komunikaciji samoj, o društvenim okolnostima u kojima nastaje, o javnom prostoru i valovima koje pokreće u njemu, i ponajviše – o nama samima.

Izložba uključuje radove više od stotinu dizajnera, studija i umjetnika iz Hrvatske, Slovenije, Srbije i Bosne i Hercegovine: Ansamblarnoldvuga+Mihajlo ArsovskiŽiga ArtnakBachrach & KrištofićFerenc BaráthJure Brglez, Jože BrumenAjdin BašićBoris BućanBranko Bačanović – BambiBilić_Müller studioLana CavarNenad CizlVanja CuculićEduard ČehovinTanja DevetakDario DevićBranislav DobanovačkiMajda Dobravec LajovicBorivoj Dovniković BordoNedeljko DragićDejan DragosavacSandro DrinovacZoran Đukić, FabrikaBojana FajmutOrsat Franković, Slavko FurlanFlomasterFRANCFRANCDamir GamulinKostja GatnikGreiner & KropilakGrupa EeMaja Gspan VičičAnur HadžiomerspahićDževad HozoDamjan IlićMirko IlićAldo Ivančić, Sanja IvekovićRadmila Jovandić ĐapićMihailo KalabićŠejla KamerićMatjaž KlopčičAleksandra Nina KneževićMartina KokovnikMladen KolobarićAleksandar KordićČedomir KostovićGrega KošakTomato KoširLina KovačevićDejan KršićTomaž KržišnikFarah Sara KurnikKurt&PlastoAlmir KurtMiljenko LiculBoris LjubičićDušan MandićRok MarSaveta MašićSlobodan MašićDalibor MartinisAmer MržljakVedran MujagićRanko NovakNovi kolektivizemTina OcvirkZdravko PapičVladimir Perić TalentTomo PodgornikNejc PrahVanesa Prodanović DurmiševićTanja RadežPetja SelanToni SopranoEtbin (Edi) StefančičSlavimir StojanovićStudio Imitacija života (Darko Fritz & Željko Serdarević)Studio LaboratoriumStudio MultipraktikStudio SondaStudio ZnakSuperstudioDorijan ŠiškoŠkartOleg ŠuranGoran TrbuljakTrio SarajevoU.G.F.I.A.Stefan UnkovićBorut VildMatjaž VipotnikJugoslav VlahovićIvana VučićNarcisa VukojevićMarko Vuleta DjukanovZEKCrewAjna ZlatarPrimož ZorkoHrvoje ŽivčićGorki ŽuvelaIrena Woelle.

Izložba je organizirana u 12 poglavlja. Prvo poglavlje,  Snovi i žudnje bavi se preplitanjem fantazija potrošačkog društva, reklama i brendinga, i stvarnog, svakodnevnog života, a radovi odabrani u ovoj kategoriji obuhvaćaju i nekoliko umjetničkih projekata koji govore jezikom grafičkog dizajna i oglašavanjaPoglavlje Bijeli šum predstavlja radove u kojima dizajneri ulaze u javni prostor posve svjesni njegove slojevitosti, u materijalnom, simboličkom i komunikacijskom smislu, aktivno prisvajaju zatečeno stanje i čine ga dijelom rada.

Poglavlje Sumrak simbola čini veliki broj dizajnerskih radova u najrazličitijim medijima – od plakata, preko naslovnica časopisa i novina, omota glazbenih albuma do razglednica – koji koriste različite vrste simbola: političkih, religijskih, marketinških, nacionalnih kulturnih itd; i dekonstruiraju ih, subvertiraju, stavljaju ih u neobične kontekste, transformiraju njihova značenja, rekombiniraju ih u vizualne metafore i slično. Poglavlje Uhvaćeni na djelu suočava nas s intrigantnim projektima u kojima sam proces rada postaje neodvojiv dio sadržaja, odnosno onog što se komunicira. Poglavlje Još bolje od stvarnosti predstavlja nam radove koji narušavaju tanku granicu između onog što je u njima prikazano ili komunicirano, i našeg neposrednog okruženja, našeg ovdje i sada.

Poglavlje Dizajn kao događaj baca svjetlo na one dizajnerske projekte koji aktiviraju javni prostor na lucidne i neočekivane načine, kapitalizirajući na osobitostima mjesta na kojima se pojavljuju. Poglavlje Riječ je slika potvrđuje nam, kroz brojne primjere, upravo tvrdnju iznesenu u njegovom naslovu – kako slovo, riječ, verbalna poruka, ima jasnu vizualnu dimenziju koja nadilazi granice jezika i konvencionalnih značenja. Poglavlje Strani predmeti upoznaje nas s predmetima grafičkog dizajna koji se svojim oblikom, formatom, teksturama, itd. toliko odmiču od naših očekivanja da sami po sebi djeluju iznenađujuće, čudno, strano, kao da sasvim ne pripadaju ovom svijetu.

Poglavlje Dezinformacije tematizira grafički dizajn u kontekstu njegove vjerodostojnosti. Svaki medij dizajna, posebno plakati koji su ovdje prikazani, inherentno je vezan za pojam istine po samoj svojoj funkciji informiranja, obavještavanja, itd. Poglavlje Izvrnuto vrijeme vodi nas kroz dizajnerske radove koji tematiziraju vrijeme i različite koncepcije njegovog razumijevanja, tumačenja i vizualne interpretacije. Poglavlje Zrcalo baca nas u svijet odraza i načina na koji nam oni otvaraju druge perspektive na svijet oko nas, na dizajnirane predmete, ali i na nas same.

Posljednje, dvanaesto poglavlje – Začudne slike – otvara nam pogled na magičnu, neobičnu, zagonetnu, uvrnutu, ponekad uznemirujuću, često i iracionalnu stranu dizajna i vizualnih komunikacija. Za profesiju koju se obično opisuje u terminima funkcionalnosti, racionalnosti, svrhovitosti, reda i jednostavnosti, ovo može zvučati kao neki posve nekarakterističan eksces, no to uopće nije slučaj. Neki od najslavnijih povijesnih, pa i recentnih dizajnerskih radova gotovo nedvosmisleno pripadaju ovoj kategoriji, a posebno mjesto u tome zauzimaju kazališni plakati i dizajn glazbenih izdanja.

Udruženje likovnih umjetnika primijenjenih umjetnosti i dizajnera Bosne i Hercegovine

galerija ulupubih

kontakt

+387 33 200 723

ulupubih@gmail.com

Terezije bb, podružnica Koševo 7

kontakt galerija ulupubih

+387 33 200 723

ulupubih@gmail.com

Terezije bb, podružnica Koševo 7

postani član

© Ulupubih. All rights reserved. Design by Webagent